Tartalom
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Extra cuccok
 
Olvasnivaló
 
Para
 
Csak kíváncsi vagyok...
Indulás: 2004-05-04
 
Torrent Search
 
Játokok, web játékok
 
Videomegosztók
 
Online TV
 
próba
 
NOL próba
 


blog plusz próba
Friss bejegyzések
2009.07.23. 23:16
2009.07.23. 23:06
Friss hozzászólások
 
Lehet-e sokszor szavazni
a címben
lehet-e

igen
nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Techno hírek
Techno hírek : Pentiumok és Athlonok vigyázzatok, jön a Cell

Pentiumok és Athlonok vigyázzatok, jön a Cell

  2005.02.15. 11:10

A szakmában nagy felhajtás veszi körül a Sony következő generációs konzoljának központi processzorát. Bár a fejlesztésben közreműködő IBM, Sony és Toshiba világmegváltó, a piacok sokkolásáról szóló ígéretei egyelőre inkább PR-tevékenységnek tűnnek, mintsem realitásnak, a figyelem nem véletlen. A Cell néven ismert chip papíron hatalmas számítási teljesítményt mutat, nagyságrendileg söpörve le a mai kapható vagy egyáltalán ismert architektúrák képességeit. A Cellben rejlő potenciál azonban elsősorban nem technikai adottságaiból fakad. Az, ami igazán veszélyessé teheti az x86-os iparág számára, az a Sony és a PlayStation.

A Cell anatómiája -- részlet

A felépítésére utaló kódnév mögött egy nem kevesebb mint kilenc magot tartalmazó szörnyeteg tárul elénk, amely akár 5,2 GHz-en is üzemelhet. A koncepció lényege, hogy hozzuk létre feldolgozási kapacitások hálózatát, amely rendkívül rugalmasan képes a beérkező számítási tömeget felosztani és villámgyorsan csomópontjaihoz rendelni. Az általános feladatokért és a számítási hálózat működtetéséért egy IBM Power architektúrán alapuló, azonban gyökeresen átdolgozott mag gondoskodik, hiszen órajele szinkronban van az egész lapkával. A rendszerben, azaz egy lapkán pedig 8 feldolgozóegység, vektorprocesszor tartózkodik.

Ez a felépítés, a specializált magok és a magas működési frekvencia gyilkos teljesítményt jelent audiovizuális és hálózati feladatok futtatása során. A chip etetéséről Rambus XDR memóriaalrendszer gondoskodik, amellyel két csatornával és négy modullal 25,2 gigabájt másodpercenkénti átvitel érhető el. A Cell a többi perifériával a Rambus FlexIO buszrendszerén át kommunikál, így másodpercenként 44,8 gigabájt kimenő és 32 gigabájt bejövő adatot képes kezelni.

Precíziós fegyver

A Cellt nem véletlenül, ad-hoc módon egy szimpla technológiai demónak fejlesztették. A 254 millió tranzisztort implementáló lapka a japán marketingnek megfelelően kristálytiszta kritériumok alapján lett megtervezve. Ezeket a kritériumokat egy végső forrásból lehet származtatni, amely a Sony víziója: uralni a jövő digitális otthonát.

Ez a vízió pedig nem kevesebbet jelent, mint az otthoni asztali PC-k egyre erősödő kiszorítását. Több tízmillió darab csúcskonzol világszerte kétségtelenül megcsapolja a személyi számítógépek piacát, hiszen egyre többen fognak úgy dönteni, hogy egy böngészésre, játékokra, szövegszerkesztésre, e-mailezésre és TV-adások rögzítésére, videók lejátszatására és szerkesztésére képes készülék mellett nincs szükség otthon egy PC-re -- ha mégis, az valószínűleg a teljesen más igényeket kielégítő notebook lesz.

A PlayStation első generációjának sikerére alapozó PlayStation 2 már sejteni engedte, hogy a következő generáció megjelenésére összeáll a kép: szélessávú internet az otthonokban, nagyfelbontású TV, hatalmas számítási teljesítmény, nagy és olcsó tárolókapacitás, és végül a digitális otthon iránti fogyasztói igény is kibontakozik.

Ezekre a feladatokra a Cellt képességei egyértelműen feljogosítják. Az IBM szervertechnológiájával beoltott chip hatalmas teljesítménye mellett több operációs rendszer egyidejű futtatására is képes akár. A Sony által létrehozott PlayStation vállalati és fogyasztói közösséggel a háta mögött minden eddigi teljesen új architektúrát megszégyenítő ütemben fog hódítani. Meg merem kockáztatni, hogy 5 év alatt az eladások elérik a 100 milliós darabszámot, a játécímek eladásai pedig az egymilliárdot közelítik majd. Egyes források szerint a Sony játékonként 8 dollárt is kasszíroz. Lehet számolni.

Hogy mennyire komolyan gondolja ezt a Cell-dolgot a Sony, és mennyit is érhet meg ez neki, az mutatja, hogy csak az ezzel kapcsolatos gyártástechnológiai beruházásokra 2 milliárd dollárnyit áldozott, amelyből 340 millió dollár az IBM East Fishkill-i üzemében landolt. Cserébe a Sony rendelkezhet az IBM 65 nanométeres kapacitásának egy része felett. A triumvirátus az élvonalban, még idén meg akarja kezdeni a 65 nanométeres levilágítású termelést, továbbá deklarálta, hogy a 45 nanométeres csíkszéllesség bevetésében elsők akarnak lenni a világon -- megelőzve az Intelt.

Megelőző csapás

A Microsoft Xbox konzolgépe nem a szoftveróriás kalandtúrája vagy legújabb kedvelt hobbija. Bár a szoftvergyár már korábban is kihasználta márkaerejét egyes hardverkategóriákban, mint például az egerek, billentyűzetek, játékvezérlők, konzolgyártó céggé válni azért nem nevezhető a szorosan vett kompetenciák közé. A lépést évekkel ezelőtt az tette elkerülhetetlenné, amit majd csak az elkövetkezendő években fogunk tapasztalni: a kíméletlen háború a nappalikért.

A Microsoftra éppen időben tört rá a paranoia, olyan 1997-8-at írhattunk, ekkor még csak a PlayStation első inkarnációját ismerhettük. Az Xboxon egyértelműen kapkodás, időszűke jelei mutatkoznak, piaci szereplése erőteljesen vegyesbe hajlik, meg sem közelíti a PlayStation 2 produkcióját, Japánban pedig csúfos kudarc. Mindezek ellenére úgy néz ki, hogy sikerült megvetnie a lábát a konzolpiacon, így a utódja már előkészített terepen indul csatába, nyugodt fejlesztést tudva a háta mögött.

A Microsoft szerencséjére a Sony közben eljátszotta szórakoztató elektronikai vezető szerepét az olyan korábban lenézett versenytársakkal szemben, mint például a Samsung, vagy az LG, valamint saját márkaereje alatt kezdte el vágni a fát, mikor behatolt a piac alsó kategóriás szegmenseibe. A Sony mindazonáltal még így is jelentős előnyben van a Microsofttal szemben, hiszen akár komplett otthoni digitális felszerelést képes biztosítani, ráadásul a vállalatcsoport többi részének gyengélkedése még inkább felértékeli a PlayStation szereplését. A visszavonulásra tehát nincs esély.

A híradások szerint ráadásul a következő generációs Microsoft konzol (melynek természetesen egyetlen csavarjához sincs köze a szoftvergyártónak) sem Intel (vagy AMD), hanem szintén IBM Power architektúrára alapul. Ez ráadásul nemcsak jelentős forgalomkiesés az Intel számára, hanem az Itanium processzorcsalád legnagyobb ellenfelének erősödése is. Az IBM a Power fejlesztési költségeinek egy jelentős részét igen széles körben el tudja teríteni. A jelenlegi helyzet alapján a Nintendo következő konzolja is Power-alapú lesz. Ez gyakorlatilag 100 százalékos részesedés a következő generációs konzolok piacán.

A bádogdoboz vége

Ennek a háborúnak egyértelmű áldozatai a személyi számítógépek és konzolpiacon kívül rekedt érdekeltjeik lehetnek. Ahogyan a fogyasztói igények lassan átalakulnak, elsősorban az audiovizuális digitális szórakozás és a kommunikáció meghatározó dominanciája felé, úgy kerül a konzol üzleti modelljével szemben egyre kilátástalanabb helyzetbe a PC-ipar -- jelenlegi formájában. A horizontalitásra és szereplők ezreinek kölcsönös együttműködésére épülő PC-ipar, amely eddigi sikertörténetének egyik alapvető eleme, hátránnyá válik egy olyan versenyben, ahol a kontroll, a homogenitás, a hatalmas volumen és a szoftverekből keresztfinanszírozott olcsó hardver tarol.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az otthoni PC-piac szereplőinek le kell húznia a rolót. Ellenben az eddigi, mindenféle különösebb esztétikai, ergonómiai és felhasználási kritériumok nélkül tömegtermelt, jellegtelen dobozoktól váltani kell majd a stílusos, halk, egyszerűen kezelhető, valóban multimédiás felhasználásra szabott gépek felé. Ez az új kategória média center néven fut. A fogyasztói igények változását jól jellemzi, hogy 2006-ra, tehát két éven belül a tavalyi értékesítés háromszorosára növekszik itt, 8,5 millió darabot elérve.

A piac átalakulóban van. Az ár és teljesítmény mellett egyre fontosabbá válik a design, a stílus, az ergonomikus kialakítás. Ezt jelzi az Apple újbóli felvirágzása is, a PC-ipar által földbe döngölt vállalat elkötelezettsége az esztétikum és egyszerűség iránt végre beérni látszik. A hordozható számítógépek, munkaállomások, kiszolgálók piacaira a Cell minden bizonnyal csak marginális vagy semmilyen hatással sem lesz. Az otthoni PC-k csillaga (jelenlegi formájukban legalábbis) egy 60-70 ezer forintnak megfelelő valutáért elvihető, Cellel szerelt PlayStation 3 mellett viszont könnyen leáldozhat. Világ hardvergyártói egyesüljetek!

HWSW -- "informatika élőben"

url: http://www.hwsw.hu/hir.php3?id=28106
dátum: 2005. február 15.
irta: Bizó Dániel (bizo.daniel@hwsw.hu)
rovat: vélemény

 


 

Delicious Bookmark this on Delicious

Bookmark and Share

 
Info
 
Szórakozás
 
Progik
 
Vásárlás
 
Tudás
 
Driver
 
Mobil
 
DVD
 
Podcastok
 
fb

Megosztás

 
Tartalom

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG